Saturday, May 08, 2010

We shouldn't have to worry....

Are you worried?

“We only got 86,400 seconds in a day to
Turn it all around or to throw it all away
We gotta tell them that we love them
While we got the chance to say
Gotta live like we're dying……”


Masa tgh struggle utk SPM…ada satu slot ceramah. Aku xingat apa nama seminar tu..tp, yg pasti utk student SPM..masa tu ada invite sekolah2 yg area Jerantut gak..klu aku xsilap Seminar Kecemerlangan JUJ aka Jawab utk Jaya la..agaknya lah..kenapa aku ingat sangat psl seminar ni? Hehe..sbb, ada 1hari tu ak trlewat msuk dewan sbb terbabas tidur..huhu..tpi, nasib baik gaklah, ceramah tu xstart lgi…dia start lepas Zohor..

Ada satu quote yg ak ingat smpai skang..biaselah, aku ni, quote2 yg agak sedap didengar ni aku ingat je isi2 pentingnye..tp, aku slalu lupa sapa yg ckp…& slalu gak ak menterbalikkan quote tu ikut sedap mulut aku…hehe…xkisahlah, asal maksud disebaliknye xlari merentas desa sudah…

Ok…klu ikut apa yg aku masih ingatlah..tp, ni bkn exact word yg kuar dr mulut penceramah tu…if xsilap, masa tu tiba2 hujan renyai2…keluar suara2 sumbang...biaselah, budak asrama, klu hari hujan….
“alamak bju kat ampaian….”
“ala nyesal xangkat kain tadi…”
penceramah tu perasan agaknya…so, dia pun megeluarkan satu quote yg aku rasa menarik…

“Kenapa kita nak risau dengan hujan…risau mcm manapun, klu hujan tu nak turun, dia turun jugakkan…kenapa? Takut kain kat ampaian basah? …klu kita berlari ke asrama pun skang, belum tentu kt smpat nak angkat kain tu…dah sah2 kain tu basah…dgn kita2 skali basah…kta terfikir, kenapa kita xangkat kain tu tadi….tapi, masalahnya skang, kita xangkat lagi kain tu, & hujan pun makin lebat…& akibatnya, kain tu pun basah…dan sama juga situasinya dgn exam, kita risau mcm mana pun, exam tu akan tiba juga saatnya…so, terserahlahlah pada kita nak bersedia dri awal atau tidak…klu lambat bersedia, terimalah akibatnya…”

bila fikir-fikir…emm, memang betul pun kata dia...kita kadang2 terlalu risau pada sesuatu perkara yg memang akan berlaku…so, dr sejak itu, klu hujan lebat cmne pun, aku dah xrisau dah…ak wat do no je..klu pun, kain aku basah pun…xpe, esok boleh sidai balik…Cuma, kena ingatlah, selagi kt ada masa & sempat lagi nak angkat kain tu, better angkat cepat2 kan2…lgpun, payung sntiasa ada dlm beg aku..so, xkisah nk redah hujan tu…

sama juga dgn apa yg kita akan hadapi….court order dah kuar..so, that’s mean, xlama lagi, external auditor akan dtg utk wat audit…masalahnye, bkn company punye auditor yg dtg audit every year tu..tu ak xkisah sgt…tapi ni, kemungkinan besar, auditor dr big 4 (E&Y, KPMG, Deloitte or PWC)..haih, yelah, xkan judges semberono nak hntr auditor kan…risau tu mmg risau..nipun, tah kali ke berapa tah aku wat adjustment kat akaun ni…tapi, klu brjuta kali ganda pun ak risau, klu dah smpai msanya dia nak dtg, dia dtg jugakkan…so, tggu jelah..yg penting, everything well prepared..Cuma yg ak tgh dok bimbang skang…my director ada misplaced some document…adoiyai….emm, xtaulah tu…
* kadang2 ok je klu kita risau pun….kt akn lebih brhati2 & well prepared in future…Cuma, jgn tr’over’ risau..smpai kita xboleh fokus & hidup pun xtenang..pastu mulalah moody…..smpai kdg2 mimpi pun join skali…haih….it’s a life…

No comments:

Blog Walking

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...