Saturday, January 29, 2011

Rasa nak muntah…..:(

Jan’11 dah nak berakhir, means, peak hour utk audit & tax pun dah nak start…huhu…time to prepare for both of them. Macam nak exam dah gayanya…nasib baiklah co.2 yg wujud kat sini, FY nya lain2..jadi xdelah rasa macam kelam kelibut sangat. Talking about co., there is one…sebelum ni, company ni stand as dormant je. So, aku tak bape nak cakna sangat. Sbb klu time audit pun, aku cuma passing all the file to auditor. Tak adalah diorang dtg sini review everything sampai sehari suntuk.

Nak dijadikan cerita, tengah aku sibuk duk prepare utk audit YE’10 & try to print all full set account, tak boleh, sbb account2 utk YE yg lepas2 tak closed. Bila aku bagitau my boss, she ask me to analyze audit report YE’09 first before she closed the previous YE account. So, I analyze everything & prepare for the list of adjustment that already done by auditor. I compare our MYOB record & audit report; there is unbalance figure on our retained earning. Then, when my boss tries to do adjustment, she realizes that we did not close account since YE’07…oh ok, aku pun tak tahu nak cakap macam mana, since this company memang dormant, tak delah aku nak effort terlebih utk check segala bagai. As along as audit report okay, aku pun consider oklah…tak perasan pulak aku yg company tu tak closed financial year since 2007…hehe…

So, oleh sbb kami kena juga closed account tu dgn brpandukan audit report YE’07, sebab kena 100% tally dgn MYOB record, klu tak kami tak boleh nak review & print full set account for YE’10, kenalah aku analyze semula MYOB record & audit report YE’07. aku try analyze balance sheet dulu…bila compare..huh…banyak giler yg tak sama figure. Giler pening aku nak mem’balance’kan dua2 record tu… takkan aku nak kena review balik GL satu2…dahlah amount die main ribu-ribu…bila aku fikir2 secara logic akal kewarasan, company ni dormant je pun, takkan adjustment banyak sngat sampai aku sendiri tak tau celah mana auditor buat adjustment..hampir ½ hour aku duk review & fikir, tu pun Fixed asset je lepas, current asset aku dah tak lepas, tu blum lagi masuk liabilities, smpai aku rasa macam otak aku dah overload, rasa cam nak pecah..& tekak pun dah loya semacam. Dan nasib baik juga, jam dah menghampiri pukul 7pm. Aku tutup PC, simpan all the document dlm drawer, kemas..& balik rumah..klu tak, mau aku termuntah nanti…dalam bas pun aku dah syahid. Aku malas nak fikir, tapi kepala ni macam tak dengar arahan..nak juga fikir. Yelah, jarang aku ada masalah utk mem’balance’kan figure account ni, selalu kreatif je otak aku memberi cadangan bernas.

Kat rumah, oleh sebab otak aku memang tak boleh nak menjadi waras, aku pun take a nap after maghrib, tu mmg tabiat aku, klu ada masalah yg aku malas nak fikir, tidur lagi bagus. Lepas bangun, otak aku akan cergas semula, & akan cuba cari jalan penyelesaian dgn waras…tapi, lepas aku bangun,..hehe…aku pi marathon korea movie…’Personal Taste’...release tension..masalah yg tadi tu, hold dulu, esok baru fikir…

Esoknya, aku start semula kerja yg trtangguh semalamnya…kali ni, mmg aku fokus lebih sikit sbb masih awal pagi brtemankan lagu2 korea & japan yg best (oh..sekarang aku addicted dgn lagu2 K & J-pop..). Aku check satu-satu, dari header lagi…then, aku realize…haha…adoiyai!!!! aku tersalah review report. Yg aku review MYOB report YE’08 compare to audit report YE’07. Memanglah totally tak balance…mmg aku gelak sendiri pastu. Apalah Shila ni….haih, penat je otak aku fikir semlam. Sian otak aku sampai overload..nasib baik tak muntah semalam, klu muntah, haih…lagilah aku rasa kesian kat badan aku, seksa diri sungguh. Then, aku review semula, kali ni mmg aku hati2 taip tarikh & FY yg berkenaan…15 minutes later, SIAP!!! Bukan setakat balance sheet…P&L sekali siap aku review..*wink*wink*

Alhamdulillah…otak aku mmg mnjalankan tugasnya dgn baik hari ni. TQ!!!

*Oh ya..next week, I cuti seminggu…Federal Territory Day + Chinese New Year…Happy Holidays!!! Chill!!

No comments:

Blog Walking

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...