Saturday, February 20, 2010

A Journey To Penang; Day 3


Day 3; 01/02/2010; Isnin

9.00am; Ari ni memang nak kuar awal skit. Ada byk masa skit nak pi shopping..hhehe.. Breakfast hari ni, nasi goreng + telur mata + teh ‘O’..cukuplah sekadar nak alas perut. Then, pas2 trus kuar jalan2 psar pagi..emm, byak chinese stall je..& blaka2 chinese je yg mmbeli belah kat c2, adalah dua tiga kerat melayu & India..emm, macm bukan duk M’sia je aku ni. Then, jalan2 kat Pasar Chowrasta..emm, byak jeruk je blaka…ni survey je dulu, tnya harga…nanti baru betul nak beli…banyak gak kedai2 yg jual t-shirt, bag, souvenir, jeruk2, buah pala, biskut tambun, etc..penat gak memilihnya..


11.30pm: Alamak, perut xstabillah plak..singgah jap kat Masjid Jamek Benggali..hehe..then, truskn prjalanan ke Blue Mansion@Cheong Fatt Tze Mansion..yg xjauh dri c2..huh..dhlah panas terik, ni mmg dh tebakar habis kalori ni…emm, kul 12.00pm baru bolh masuk Blue Mansion tu, lepaklah jap kat tepi pintu gerbang dia. Tepat je kul 12.00pm, ktorg pun menapak masuk ke Mansion tu, tket RM 12.00. Ni ktorang ikut tour, kira tourist guide nnti akan trangkn in detail sapa sbnarnya Cheong Fatt Tze tu..& apa yg special sangt Blue Mansion ni. Usha punya usha, ktorg 2 org je org melayu yg ikut tour..dh lah 2org melayu permpuan, pkai tudung plak tu. Yang lain blaka2 foreigner and a few M’sia Chinese… Tourist guide tu namanya Patt, really nice woman, yg memang petah giler, agaknya all the story bout the mansion dad lm kepala otak dia. Mansion ni mmg besar giler & perabot2 dia punya mmg fullest dgn kesenian China, w/pun blaka2 xsume the real & original perabot. Senibina dia mmg ptgkan feng Shui..yg paling menarik, ukiran 2 kat dinding umah tu gunakan pecahan2 mangkuk dri China, mmg terror creative la sapa punya arkitek mansion ni. Kenapa panggil Blue Mansion, ssb, org ssh nak sbut nama Cheong Fatt Tze, so, dah alang2 mansion ni warnanya indigo-blue, tu yg common org panggil Blue Mansion je. Senang…tapi, serius, cantik giler mansion ni..& besar giler. Mansion ni sbnarnya merangkap office + tpt tnggal family Cheong Fatt Tze..tu yng bsar tu…& serius, dia seorg yg teliti trlampau…tiap perabot yg ada, ukiran2, susun atur sumenya ada makna trsendiri…bolh menginap kat mansion ni, tpi, byrannya bolh than gak la…






1.30pm: Ktorg menapak keluar dri Blue Mansion & truskn pejlanan ke Psar Chowrasta smula & market2..ni mmg niat nak shopping..aku smpat bli jeruk, bskut tambun, T-shirt2 & souvenir …ni sume utk my family & kwn2…sudahnya, utk aku sndiri, aku bli sehelai T-shirt & sluar je..then, lpas penat pusing2 market & Chowrasta…ktorg menapak balik ke hotel. Penat giler.

5.30pm: Aku & Syima kuar jap pi makan. Lapar giler…punyalah cari kedai makan melayu. Xjupe wlau sebuah…sadisnya, sudahnya, pi makan kedai mamak je la…

8.00pm: Time to checkout…siap packing barang segala. Ktorg pun trun lobi hotel nak checkout. Masa pergi, aku bawa 2 bag je..balik..wuish, beg dah branak jadi 4..hehe.. mmgla aku ni. Entah apa la aku beli…sabar je la. Jam 8.30, ktorg punye driver dah smpai..Kenny. Dialah yg akan hntar ktorg ke airport. Nasib baik..jalan ok je. Xdelah jam sngat..so, kul 9.45 cm2, dah sampai Airport…Linda & Vincent xsampai lg, so, aku & syima trus pi check in sesambil tggu dak brdua2..emm, flight tunda kul 11.00pm sepatutnya kul 10.30pm.

10.15pm: Ktorg msuk balai plepasan,lepas scan everthing,…trus pi tpt mnunggu. 10.50pm, dah bolh naik flight…1st time ni, mcm ni rupanya naik flight. Tapi, airasia punya flight kecik je..tpt duduk dia pun sempit semacam..aku duk tepi tingkap. Masa flight start brlepas, giler, mmg pening segala bagai..sabr je la. Ni kes, aku punya saluran separa bulat kat telinga ni xbape nak stabil, aku serius xdgr pun, pilot tu ckp pe..tapi, dlm pening2 tu pun, bolh lagi tgk ttepi tingkap…em, nice view..cantik. Msa kat atas, kejap2 brgegar, trlanggar awan gamaknya…oleh sbb kpala masih pening, aku try tidur, w/pun tidur2 ayam je…






11.50pm: Alhamdulillah, slamt mendarat kat LCCT, w/pun xsmooth landing..brgegar jugaknya jntung aku jap. Serius, dah takut dah time tu…tapi, alhamdulillah. Slamat kembali ke KL. Kuar je LCCT trus pi cari bas ke KL Sentral….12.15pm, bru bas jaln ke KL sentarl. Then, after about 1 hour++, sampai kat KL Sentral, trus cari teksi nak blik umah, sampai Hillpark dia chrge RM 25..kongsi dgn Syima, bolehlh sorg RM 12.50. padahal bukan jauh mana pun, tapi tulah midninght charge lain kan…then, akhirnya, kul 1.30pm++ gak lah aku sampai umah. Wuish..giler penat. Tapi, serius, cam mimpi je aku dah sampai KL..time to tido..esok keja la plak..huhu..

2 comments:

JijahJambu@Jj said...

lama dah tak pegi penang ....

ShiLa said...

hehe..best2. pi la penang..mari kt sesama cuti2 m'sia...

Blog Walking

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...