Monday, October 08, 2012

Saya Muslim, Awak Iman ~ Nur Fizkkmi Satar

Andai cinta hadir untukku,
hadirkanlah seseorang yang hatinya terpaut pada-Mu
cr : www.jemariseni.com

Ini penangan novel ‘Saya Muslim, Awak Iman’…

Emm, lama giler rasa tak update blog nie..skil nak merepek kat blog dah hilang. (Malas sebenarnya…). Just wondering…sesambil garu dahi, ada ke orang baca blog nie..haha…anggap je la ada.

Saya Muslim, Awak Iman…beli dari MPH Mid Valley, last Sunday. Itu pun sebab dapat rebat voucher dari MPH, gagah jugaklah nak ke MidValley mencari novel baru dengan cik roommate yang juga nak cari bahan bacaan baru. Bosan katanya…laptop dh seludup bawa balik kampung.

Saya Muslim, Awak Iman…cerita yang santai punya message yang tersirat, Muslim Razin & Iman Iskandar yang memang menjadi teman bergaduh kalau berjumpa sejak sekolah. Walaupun hakikatnya, masing-masing punya rasa yang susah nak diungkapkan, bila mana cinta kepada Allah lebih didahulukan.  Iman mengagumi ‘beliau’ sejak dulu lagi namun, diamnya ‘beliau’ dianggap Iman, dia hanya sekadar pilihan umi untuk anak keduanya itu. Kerapnya Iman bergaduh mulut dengan ‘beliau’ kerana bimbang hatinya terusik walaupun selalunya bukan dia yang mulakan.

Namun, sebenarnya, diamnya Muslim untuk menjaga hatinya. Cukup baginya, masing-masing sedar rasa sayang itu sehingga ‘beliau’ halal untuknya. Dan dia percaya, ‘beliau’ sangat pandai menjaga dirinya. Cukup baginya hanya melihat ‘beliau’ dari jauh. Mendengar cerita tentang ‘beliau’ dari kembar lima harinya, Zamil. Walaupun, dalam diamnya, ‘dipaksanya’ Amar (teman kuliah Iman) menjadi kawan muka bukunya, menjadi spy aka bodyguard Iman sepeninggalannya ke Aussie.

Sebagaimana Iman menghadkan pergaulannya dengan lelaki yang bukan mahramnya, its just remind me with my true self. Cuma, Iman lebih peramah berbanding aku. Hehe..aku memang berat mulut, hakikatnya. Walaupun, sometime aku rasa macam ragu-ragu..sampai terfikir, sebab tu kut aku masih sendiri. 27 years…emm, such a long journey kan. Tapi, bila aku baca novel nie, aku punya keyakinan semula, yee..itu yang sepatutnya. Aku tak perlu ragu, Allah sudah punya rancangan terbaikNya untuk aku….*smilesimpul*. Jodoh itu rahsiaNya. Oh ni bukan sesi bual bicara hati….

Saya Muslim, Awak Iman…suka dengan dialognya yang selamba. Terasa hidup dan tak bosan. Dan sangat suka dengan hubungan kekeluargaannya especially hubungan Iman dengan kembar lima harinya, Zamil.

Terima kasih Nur Fizkkmi Sattar (adoi..camnalah nak pronounce nama dia nie) & JS untuk ‘Saya Muslim, Awak Iman’. Walaupun, rasa macam nak je diorang tambah sikit lagi scene Muslim & Iman with marriage life. Dan tertanya, ada ke Muslim balas version panjang surat Iman kat diari tu. Maybe boleh revealkan apa yang Muslim tulis & mungkin boleh revealkan pada Iman masa scene kat hospital tu, masa Ikhwan sakit. Juga pasal Amar, yang tetiba boleh kenal dengan Muslim pada Iman. Plus, tambah reaksi Iman bila Muslim tahu pasal Aussie boy tue..hehe..dah gaya macam pengkritik tak bertauliah je. Tapi, kira conclusionnya, nak penulis nie tambah 2-3 bab lagi kut. Sebab rasa macam novel nie tak tebal..hihi. Tak pun, boleh tambah kat blog macam Syud selalu buat – untold story. Ke ada sebenarnya? Aku yang tak dapat cari…emm…

Okay, nanti try nak stalk si Nur Fizkkmi Satar nie pulak..kut-kut ada untold story kan. Tak pun, cerita lain sementara nak tunggu novel-novel JS yang baru.

Until next time (yang tak tahu bila…)…anyeong!!!! Jaga diri..jaga Iman…keep praying for your own  ‘Muslim’. ~ Oh ya, seminar Baitul Muslim, Sebelum Aku Bernikah 2.0, Februari 2012, my bff Izzati dah tolong register…thanks a lot dear….emm..*senyumsampailangit*

**Mood bersukaria sebab audit untuk 2 company yang complicated tu dah settle....tu yang tetiba rasa nak update blog. Untuk untold story yang dah jadi history tue..emm…sila lawat muka buku saya je la yee..picture will told all the story..(mood kejam malas nak menaip)…..esp, for mummy to be nikah bulan 5 ari tue…hehe..jangan stress-stress!!!!

No comments:

Blog Walking

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...