Tuesday, February 14, 2012

Bila anak sedara sudah dua…

Zikri & his baby sister Husna...muka sememeh..'V' sign tak lepas
Alhamdulillah. Sekarang dah ada dua orang anak sedara. Sepasang. Nur Afdhal Zikri, 4 thn (sangat becok w/pun still pakai pampers…masuk sekolah sudah). Nur Afdhillah Husna, sebulan sudah umurnya. Anak sendiri??? Ohh..wrong channel. Someday soon. Insyaallah.

Bila aku sibuk duk snap pic Husna, si adik..si abang mula mengomel.
“Zikri pulak…Zikri pulak…”

ni adik Zikri tau...
Dan ketaranya, aku ingatkan si abang tak balik dah cuti Maulidur Rasul hari tu. Rupanya balik kampung juga..dan silap aku juga, bagi baju pada si Husna depan si abang. Si abang dah pandang semacam..senyap je. Tapi, mata duk menjeling…huhu..aura jealous. Sudahnya, bila dia nak susu…dia suruh mak teh nya yang buat…bila kata, mak ngah buat yee….”Tak nak…biar mak teh buat…” Adoiyai…Zikri oiii..

Tapi, biasalah, merajuk budak sekejap je..lepas tu terus lupa. Tapi, pengajaran untuk aku kut…next time, nak beli apa-apa, kena beli untuk dua-dua sekali.
Tapi, aku respect si Zikri ni, tahu kut ibunya sakit. Apa-apa hal, dari mandi, makan, susu.. dan segalanya lah, dah tak merengek dengan ibunya. Yang jadi mangsa, abahnya & neneknya lah..dan sesekali mak sedara dia yang kena. Ikutlah sapa yang disebut dan disuruhnya…

Zikri nak ambik gambar adik
Sesekali dia akan duduk dekat ibunya dan adiknya…dah nampak gaya abang.. Adik Zikri….or sometimes, Adik Husna di sebutnya. Sesekali, di ciumnya pipi adiknya.
Dan tak boleh blah…
“Ibu…kenapa adik senyap je…”
“Ibu…kenapa adik tak cakap..”
“Ibu…keciknya adik….”

That’s Zikri, si abang yang jadi periuh rumah kami. Janganlah nak mengusik lebih-lebih, kalau tak, gamat saja rumah tu dengar dia menjerit....dan semua benda nak ditanyanya.... Emm, bulu matanya panjang dan melentik...sangat geram tengok ok. and he's lefthanded...super cute. sbb aku sangat suka tengok lelaki lefthanded. itu gen dari family abahnya...

Dan, sebab pengaruh sepupunya yang lain dan nak elak dari berebut dengan sepupunya, abahnya siap beli Samsung Galaxy, dan kerjanya selain main lori2nya, hadap benda tu je...Cattalk, angry bird & fruit ninja je la dia main...Adoiyai Zikri, mak ngah pun tak reti main angry bird..huhu.. dapat laptop, upin ipin saja...sesekali boboiboy dan segala macam jenis lori kat youtube..emm budak sekarang, klu tak parents yang ajar pun, kalau dah sepupu sepapat yang lain terlebih moden, terikut la juga...nak tak nak, parents la kena guide...
Main 'Angry Bird'
sangat suka minum susu, tapi sangat susah nak makan...especially makan nasi. picky eater. kalau ajak makan, jawabnya...'tak nak...zikri dah kenyang..'. padahal, tak makan apa-apa pun lagi. emm..sangat penat nak melayan dia.
Marah sebab ambik pic dia...tak sabar dah nak balik
Husna…baru sebulan, can’t judge anything yet. Kalau siang tak banyak ragamnya…kalau malam, siaplah. Tak boleh tidur ibu dan neneknya. till today, baru sekali kut aku angkat dia...takut. itu pun aku angkat sebab terpaksa, sebab mak aku tengah cuci luka bersalin my sis, dan si Husna tengah menangis..huhu...seriau kut aku tengok kakak aku punya luka ceaser dia...\0/ \0/ \0/ \0/

2 comments:

Ajamahiyaa said...

anak sedare ku sudah 7...pokai mak sedara dia..huahuahuhua~

ShiLa said...

waaa..byk tue...pueh kut nak mmbeli belah utk diorg..huhu..

Blog Walking

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...