Wednesday, February 08, 2012

Customer's right!!!

My handphone discharge sudah dengan harga RM 80. Emm...finally, after 3 months waiting. Korang boleh fikir la kan..macammana servis dia. Dan pada mulanya, masa aku tanya bos dia (itupun kebetulan ternampak bos dia kat kedai). Kalau tak, tah bila aku boleh nak tnya hp aku tue...call memanglah, dia malas nak angkat sudah.

Problem nya, masa awalnya..aku suruh format je pun hp tue. yang menjadi sampai 3 bulan tu sebab masa dia format, tetiba salah satu cip dalam tu rosak. nak tunggu spare part sampai, tu yang sampai 3 bln. Aku tak kisah pun pasal tu sebab aku dah selamat beli hp baru..tapi, diorang should explain la kan sebab musababnye...kalau tanya staff dia, haram dia nak tau..disuruhnya kita call sendiri bos dia. Tahulah hp tu murah je...but they owe me explanation kan...

dan bila tanya average harga, katanya dalam RM 40. ok..fine. Logik je..

Tapi, tetiba bila aku nak pick up hp, staff dia kata kena bayar RM 80. Apa cite plak ni? Last2 lepas tak berjaya call boss dia, aku refuse nak ambik hp tu selagi tak dapat explaination kenapa aku kena bayar double. aku call, tak diangkatnya...last2 aku fed up, aku try sms minta dia explain. Lastly, barulah dia reply, dia cakap...RM 40 tu cost awal sebelum dia dapat tahu problem sebenar..bila dia dah check everything, dia mark up total RM 65.00. Tu kira logik di akal lah lagi..Dan rupanya, dia mark up sampai RM 80.00 tu including new battery sebab katanya battery aku ada masalah..adoiyai, dia ni, tu lah, communication skill fail dgn staff dia..lain kali explain la kat staff dia. lagipun, aku question gak, masa hantar hp, aku tak bagi pun battery. dan staff dia pun pulangkan kat aku hp je without new battery.

Emm..nasib baiklah aku call. klu tak free-free je bayar RM 80. diorang pun sesedap rasa je nak suruh kita tukar battery semata-mata nak tambah cost & tak explain kat kita pun. oleh sebab aku nak tutup case ni secepat yang boleh sebab aku dah fed up, aku bayar je la RM 80 tu dan ambik battery baru tu...

dan sudahnya, hp tu aku bagi kat adik aku. lantaklah dia nak buat apa...nak trade in katanya, sebab bluetooth tak boleh...ikutlah. sebab aku dah malas nak cakna dengan hp tu..

**klu korang berada kat situasi aku skang as a customer, betterlah korang minta diorang explain habis-habis..tak kira beli apa-apapun.. sebab kadang-kadang tak pasal kita kena bayar hidden cost yang sebenarnya tak patut pun kita bayar. Walaupun quote 'customer always right' tu tak berapa nak 100% betul, but as a customer, we have our own right!!! Be carefull guys!!!

No comments:

Blog Walking

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...