Saturday, May 07, 2011

~Aku yang salah beli tiket….~

Sebelum book fair ni berlansung memang aku dah menghitung hari..huhu..satu, memang xsabar nak pi sebab nak beli novel JS (dan aku siap usha kat mana lokasi JS & buku2 yang wajib aku beli) & keduanya, nak date ngan kawan2. lepas sibuk berbincang segala, maka confimlah yang kitaorg nak pi event ni hari ahad, 24/04/11, sebab sabtunya aku keje dan Izzah pun ada program sekolah. Minggu depannya pula, kami nak balik kampung.

Mulanya, berjanji dengan cik noni untuk pergi sekali dalam 9.30pg, sebab cadangnya nak jupe Izzah & Dayah dalam kul 10.00pg…tup-tup cancel plak…huhu…so, oleh sebab aku pun memang nak pergi sangat & dah berjanji dengan Izzah & Izzah pun dah on the way, so aku teruskan jelah niat aku tu. Sorang-sorang redah je lah. Aku ada 2 option, samaada komuter atau LRT.sesungghnya aku memang malas nak naik komuter, tapi kalau nak senang & xpayah tukar2 train, komuter is the better choice, lagipun tak jauh mana pun. Tapi tulah bas nak ke stesen LRT lambatlah pulak. So, aku naik komuter je terus walaupun aci aku berharap komuter tak buat hal & xdelah ramai sangat naiknya. Oleh sebab aku memang teramatlah jarang nek komuter, aku ala-ala macam lost juga, dah lah stesen komuter ni kaunter tiketnya xde org jaga, kena beli kat mesin. Aku aci men redah je…aku tekan Putra, 2 hala. Amount = RM 1.00, eh…murahnya. Tapi aku ingatkan ok jelah…mana tau tetiba KTM bermurah hati bagi discount…terus je aku menonong masukkan tiket dan tetiba bila aku dah keluar dari tiket machine.. adalah plak mamat ni tegur….
“Kak…akak salah beli tiket ni?”
“Hah….” Aku dah blurr..
“Tiket biru tu untuk kanak-kanak. Dewasa warna merah…”
“Oh…ye ke…” Hahaa…..serius aku tak tahu…& sememangnya aku memang dah malu sebeban. Tapi, aku buat selamba badak je..nasib baik xde orang. Klu tak, mau aku rasa nak patah balik je. Cis, kenapalah aku tak meneruskan niat untuk naik LRT je. Tapi, aku hulur juga lah tiket tu pada dia, tak tahulah dia buat apa dengan tiket tu sebab dia terus masuk kat bilik kaunter tu. aku plak cepat-cepat pi usha map komuter, sebab nak tau platform mana aku perlu pergi, kang sesat ntah ke mana plak aku ni. Bila nampak kelibat mamat tadi keluar dari bilik dia…terus aku tanya, aku siap bawa keluar duit lebih lagi..
“Nak kena tambah duit ke…”
“Tak payah. Akak nak pi Putra kan…harga dia memang RM 1.00 …” aku angguk kepala. Konon2 fahamlah.
“Tapi sehala jelah…”
“So, sekarang macam mana…”
“Tak pe, saya dah cop kat belakang tiket tu, nanti kat sana, akak tunjuk je belakang tiket tu…” aku tengok belakang tiket tu. ada cop & sign mamat ni & note “Passengger salah beli tiket..” hahaha…aku la tu.
“Okay…thank you..”
“Emm…saya tengok tadi, ingatkan akak dah betul beli tiket tadi…tapi bila akak masuk tiket kat machine tetiba keluar biru…macam auntie tadi tu, dia dah selalu naik sini, so memang tak de masalah…” tetiba ternampak seorang auntie melintasi kami…ohh, ni auntie yang naik bas sama aku tadi…tapi, sebab aku jalan cam lipas kudung, agak jauh aku tinggalkan mak cik ni kat belakang.
“Oh…okay…” Nak cakap aku ni tak reti naik komuter ke apa…huhu..tapi, hakikatnya memang betul pun…klu tak, xdenya aku tak tahu, tiket warna biru tu untuk kanak-kanak…ingatkan sesaja je KTM tukar warna tiket dia..huh…adoiyai, aku ni pun…lepas cakap TQ kat mamat tu aku pun blah pi platform. Dan bila aku duduk je kat bangku tersedia, aku nampak mamat tu trus kunci bilik dia siap pakai helmet, trus blah ngan motor dia…eh, mamat ni sengaja tunggu aku ke apa, entah2 dia memang usha aku dari sejak aku nak beli tiket kat machine tu kut, dah machine tu pun sengal, satu machine xde tiket langsung, yang satu lagi..banyak kali gak aku masuk duit RM 1 kertas,xterima. Sempatlah aku ngomel silent mode ngan machine tu…Nasib baik aku prepare wit syiling banyak…emm, pedulilah, lagipun possibility untuk aku jupe mamat tu lagi adalah 0.01%. so, let it be a history..tapi, siyes…malu weiii…aku tak taulah, agaknya mamat tu bantai gelakkan aku bila dia story ngan kawan2 dia, sebab muka dia masa mula2 tanya aku pun macam nak gelak. Tapi nasib baik aku buat muka innocent…biarlah dia agak aku ni baru jejak KL kut…padahal klu nak hitung dengan jari, aku dah 7 tahun duk sini….huhu..

bila sampai putra, malu plak aku nak keluarkan tiket,…aku ala-ala sorok gaklah,..tapi sampai tiket macine, xde pun org jaga, lagi satu tak payah masukkan tiket pun…campak je kat dalam bekas tersedia,…sebab ramai sangat orang kut…..fuhh, nasib baik….dan sesungguhnya memanglah aku tak tahu, tiket biru tu untuk kanak-kanak….huhu…


* dan bila google tiket komuter, yang merah tu jelas2 tulis DEWASA, aku try usha yang tiket kanak2 tu, xdelah pic dia. Huhu…aku pun satu, xdelah plak aku nak perati balik tiket yang aku beli hari tu. sebab bila aku tengok tiket tu pun aku malu…huhu…cepat je aku sorok dalam jeans. oh….cite sal book fair aku sambung nantilah ye….

No comments:

Blog Walking

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...