Saturday, December 26, 2009

Jaja & Din ~ Norsuraya


Ok, as promise, entri kali ni aku nak cite pasal my latest collection from JS. Nilah buku yg dok aku ngomel kat facebook yg aku xleh nak order online. Sudahnya, aku order thru email je..alhamdulillah, cepat plak shipping dia. Masa buku ni sampai, aku tgh marathon Natrah. So, aku hold sekejap. Then, ari khamis lepas, aku dh tmatkan marathon Natrah..mmg marvelous giler la cite Natrah ni. w/pun, kita sume mgharapkan yg Natrah kembali kepada Islam, tapi Allah ada perancangan lain utk dia..yg mana, perancangan Allah itu tiada dlam pengetahuan kita..so, redhalah kita yg hakikat dah trikat. Takdir Natrah dah tersurat..dia dah temui jalannya, kita yg hidup, xtentu lagi jalan mana yg kita akan pergi…moga2 kita sentiasa dlm redha Allah hendaknya..Amin…

Balik pada cerita Jaja ttg Din..memanglah cite ni luar alam sikit. Sbb dia ketengahkan cite perigi yg mencari timbanya, w/pun sbnarnya timba tu dah tergerak nak cedok air kat perigi tu, Cuma, timba tu xde kekuatan & keyakinan s/ada si perigi sudi tak bagi si timba cedok air..tapi, si perigi mmg punya kekuatan & keyakinan yg luar biasa sehingga brusaha mncari timbanya w/pun trpaksa mengembara ke lokasi yg trcerita di sebalik skeping gambar yg menceritakan seribu crita..mmg trial & error…tpi, trial yg brjaya…finally, love at first sight Jaja pada wajah di atas sekeping gambar membuahkn bahagia yg dia sndiri cari slama ini…bagi dia, hanya Burhanuddin al-Helmy sahaja suaminya, satu2nya di dunia & akhirat. Bagi Din, Faiza, hartanya yg terindah..yg prlu dia jaga & bimbing sbgai seorg suami yg mmg sudah trjatuh cinta dgn isterinya saat prtama kali mrka brtemu..bagi Din, hakikat yg sbnar, bukan Faiza yg meminangnya, dialah yg trtarik pada Faiza sbnarnya, si media planner yg menerima dia seadanya, sdangkan dia hanyalah seorang guru bahasa arab di sbuah madrasah yg xpunya apa-apa. Faiza, anak sulung pada Dr Badrul Syam…redha bhw hatinya dh trpaut pada si Ustaz Din ini, dan dia yg jahil agama, redha utk melakukan tranformasi zuhud brsma2 dgn suaminya yg ikhlas membimbingnya…& Din, redha, Faizalah yg ‘mencuri’ tulang rusuk kirinya yg hilang…dan Faizalah juga yg redha menerima anting2 pemberiannya lewat istikharahnya…

Benarlah, kata org, klu dh jodoh xke mana..w/pun aku xtaulah s/ada cite ni brpijak di bumi nyata atau x…ada ke lelaki yg sezuhud Burhanuddin kat dunia ni, yg xpernah nak condemn kkurangan & kelemhan sorg wanita? Yg trima kita seadanya…Mgkin ada, itu mmg x dinafikan..tapi, nisbahnya mgkin 1:1million kut…& juga gadis seperti Faiza, yg hidup dlm kemodenan..snggup mlepaskan sgalanya utk hidup brsama2 dgn sorg suami yg serba sederhana….& mlakukan transformasi zuhud yg mengkagumkan..mgkin ada, & nisbahnya juga sma..sbb, aku pun mgaku yg aku xpunya kekuatan sperti itu…lagi2 bab perigi nak cari timba tu…

So, dgrlah cerita Jaja ttg Din ni…ssuai sempena kt smbut thun baru Ma’al Hijrah 1431 ni,…transformasi kepada yg lebih baik..insyaallah. kepada Kak Suraya, thanks cz mencoretkan cerita Jaja ttg Din ini…& mencoretkan sedikit tinta utk sya kat buku Jaja & Din > ni yg best beli thru online ni…dpt signature dr pnulis sndiri….then, sesapa yg baca entri ni, pi lekas beli buku ni…muhasabah diri sikit.

* lagi bbrapa hari lg umur aku nak sama dgn Jaja (prolog prtama)..huhu…bila dihitung2 umur, barulah trasa mcm dah tua & mulalah trtanya…bila aku nak kahwin ya???/ haha/….soalan yang aku sndiri xpunya jwapan….& aku redha.

No comments:

Blog Walking

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...