Saturday, December 26, 2009

Perluke kita kesian….

One day, tgh2 borak dgn phone with one of my customer, ada satu uncle ni, walk in masuk our office, so, my colleagues yg entertain. Then, bila aku dh letak phone, si uncle ni ajak aku join borak skali..siap kata dia nak jupe dgn my manager, tapi, my manager xde plak, so, dia kata nak leave message..then, msa borak dia ada ckp something psl my eye, katanya, aku ni jenis yg suka fikirkan msalah org lain & tah pa2 tah lagi dia elobrate..apa2 je la si uncle ni. Aku dgar je..mlas nak layan sbnarnya, aku ingat nak blah je dari situ, tapi dia ni trlebih ramah lak plak…siap wish segala,. Tgk muka & loghat aku xrasa dia ni muslim, tapi siap bagi salam kat aku..& tetiba plak nak shake hand..aku geleng kpala je..

Then, sinilah, episode ni brmula….dia mula buka cerita ttg family dia & tetiba ckp yg anaknya pregnant & bleeding kat bwah..pjg la juga dia pi elobrate mcm mana sume tu brlaku. Then, he need money around RM 40..& don’t have atm card. Dia ada buku account je & kejap lagi lepas hantar anak dia pi hospital, dia nak pergi bank & withdraw money…Ni cerita aku pndekkan, sbnarnya dia elobrate pjg lagi psl bank segala + kondisi anaknya..dia seems kenal my boss. & declare he is as Dr. Azmeer..then dia siap kata atas dasar islam & persaudaran, tolong dia la…aku & my colleagues jd serba salah…& atas rasa kasihan, ktorg kongsi bagi sorang RM 20, msa aku hulur duit kat my colleagues, mmg ni perkongsian risiko..sbb ak mmg curiga giler dgn uncle ni. Entah btul o x, cite dia aku xtau…bila dia dh blah, ktorg baca msg yg dia tulis, tulisan mmg ckar ayam giler,..xfaham..

Then,, sampai ptg, mmg xdenya dgr khabar bite dri si uncle ni..bila my boss msuk office, bila aku bgi msg tu, dia pun xfhm jugak pe yg si ‘Dr’ tu tulis, & dia mmg xkenal mn2 Dr yg namanya Dr Azmeer…So, kesimpulannya, mmg ktorg dh kena tipu..btul o tak crita yg si Dr ni create…tu dia jelah yg tau. W/pun aku rasa trtipu & rasa cam trkilan dgn si Uncle ni, aku niatkan duit itu as sedekah…w/pun aku 90% yakin yg dia bukan muslim..sbb gerak hati aku ckp cam tu..:) & rasionalnya, perlu ke kita kesian bila at the end, kita yg kena tipu???

No comments:

Blog Walking

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...