Tuesday, December 22, 2009

Natrah (1937 – 2009); Cinta ~ Rusuhan ~ Air Mata


Ni buku yg aku tgh baca skarang, tpi not my latest collection. Ni pinjam punya version. Borrow from my housemate. Cerita pasal Natrah ni aku start trbaca masa sekolah rendah & menengah. Tapi, tau mcm2 tu jelah. Xtau the whole story & kisah yang sebenar disebaliknya. Then, a few months ago, aku ada trbaca kat paper yang Erma Fatima nak buat teater ttg Natrah…ada jugaklah trgerak hati nak pi tengok. Then, bila tiba masa tayangannya, memang merancang nak pi beli tket sgala..tapi, sumenya skadar dlm planning je..sbbnya, memasing sibuk dgn keje..last2, trus lupa pasal teater tu..

Nak dijadikan cerita, Sabtu malam..lepas habis tgk idola kecil, dak umah nak layan Bola la plak, Man U vs Fulham, aku tgk skjap je..Fulham jaringkan gol yg 1st, macm xbest plak..trus naik bilik..tp, mata ala xngantuk lagi, so, aku pi la usha novel2 & komik2 yg sumenya aku dh habis baca..skadar hilangkan bosan sesambil layan mata yg xngantuk lagi. Dan-dan, Aishah masuk bilik aku…
“Shila, nak baca Natrah x?”
“Natrah?..boleh gak…”Aku pun menapaklah ke bilik Aishah.
“Wuish..tebal giler bukunya…”
“Tebal je, tapi tulisannya besar2..xdpt tgk Natrah, baca buku dia pun jadilah..”
“Hehe…”

Then, aku pun layanlah Natrah ni, tapi, xbaca dri awal pun, aku belek2 dulu..org ckp, ambik mood..hehe..sudahnya, kul 2 gak la aku tidur. Buku dia setebal 457 je, tapi saiznya besar skit dri novel biasa. Mmg spesis karya ilmiah+ kajian trperinci. Esoknya, baru aku baca betul2, kulit ke kulit…memang best, citenya psal kisah hidup Natrah dari lahir sampailah dia meninggal dunia Julai 2009 yg lalu. Tak habis baca lagi, tapi, tgh marathon skang ni..sampai lunch hour pun aku pi layan Natrah..& kebetulannya aku puasa sunat semalam..skang, dh msuk bab khidupan Natrah kat Belanda…Tragis. W/pun cite ni brkisar psl sejarah, tapi, pengolahan cite dia mmg best, siap ada keratan akhbar, gambar2 & dialog2 yg brlaku masa tu..cite dia hidup, & rasa macam kita ada kat zaman tu…cth macam masa hakim buat keputusan, masa dia baca keputusan itu, macam kita ada skali kat dlm court time2…Yelah, kebanyakkan watak2 yg ada pda zaman tu, di temuramah sndiri olh penulis trmasuklah Natrah sndiri.

So, aku mmg suggest sgt2 korang baca buku ni. Marvelous…

Natrah (1937-2009)
Nadra@Huberdina Maria Hertogh@Bertha
Cinta . Rusuhan . Air Mata
Karya : Fatini Yaacob
Terbitan : Universiti Teknologi Malaysia

# my latest collection from JS just arrived yesterday, Jaja & Din by Norsuraya. So, kena hold dululah buku tu sbb nak habiskan marathon Natrah dulu….

No comments:

Blog Walking

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...