Saturday, November 12, 2011

Pulut Pasong @Aidiladha

Pernah dengar? Aku pun first time dengar. Rupanya sejenis makanan tradisi orang banjar. Oh ya! My Family actually keturunan banjar. Mak ayah orang banjar. Speaking pun klu sesame ‘kulaan’ memang banjar language laa. Cuma anak-anaknya je tak reti nak speaking. Faham tu bolehlah...klu tengok muka kitaorang pun, memang muka orang banjar, sebab belaka-belaka cerah cam Chinese tapi cerah kami, cerah orang banjar.

Oh, penyediaan nya sama je macam nak buat lemang. Cuma tak bakar je. Pulut tu kena kukus lepas balut dengan daun pisang. Rasanya pun sama macam lemang. Cuma bezanya tak de bau bakar. Tapi serius sedap. Ingatkan ni first time makan…rupanya, as my sister said, mak pernah je buat dulu, tapi aku dah lupa ingatan. Sudahnya, abang ipar aku yang mula-mulanya puaslah dok fikir macammana mak nak masak pulut tu sebab banyak juga daun pisang yang mak & abah ambil, siap duk melobi kakak aku suh masak macam ni kat rumahnya nanti. Maklumlah, family dia pun bukan jenis family yang buat lemang jugak. Klu ada pulut pasong ni kalau tak ada rendang tak sedap juga. Dan seterusnya, my mum buat rendang kerang & ayam. Silalah tengok gambar di bawah pada sesapa yang tak boleh imagine rupa dia macam mana…lupa plak nak snap pic rendang kerang & ayam. tak sempat kut, tau-tau je org2 lelaki blok aku dah sampai. Terus lari masuk dapur....
ni pic lepas dipotong..serius mcm lemang..
ni pic sblm dipotong..

No comments:

Blog Walking

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...