Monday, March 16, 2009

Halal ke?

klu org bagi makanan yg diorang beli kat oversea kat korang, korang makan x? huhu..aku? 1st, aku akan belek dulu ada logo halal o tak..klu xde, mmg aku xkan sentuh, walau nmpak sedap mcm mana pun..klu ada, iA, aku akan rasa dulu..then, minta lidah, tekak, n perut aku jadi juri u makan lagi o tak..hehe..

tapi, tu lah, klu non-muslim yg bagi makann tu, & makanan tu macam kek ke yg diorg beli kat oversea..korang makan x? aku? as i said before..cuma, susah nak explain kat diorng kenapa kita xmakan benda2 mcm2..bagi diorang,makanan yg diistilahkan haram cuma yg tergolong dlm najis mughalazoh tu je..huhu..then, aku malas nak explain lebih2 cz takut jadi isu besar je nnti..isu2 yg mcm ni sensitif..bagi aku, klu mknn tu aku xyakin halal secara total (cara masak,org yg mask, bekas2 msknnya..etc), itu dh dikira syubhah..bab2 syubhah ni lebih elok kt elakkan kn?

Alhamdulillah gak la, my boss alert juga bab halal n haram ni, tiap kali dia beli makanan kat kitorang, dia akan beritahu beli kat mn..klu benda2 yg mmg sah2 xhalal, dia akan beritahu..cuma tu lah..sometimes..

#kenapa patut elakkan mknn2 yg haram & syubhah ni..cz kat dlm tubuh bdn kita ni ada seketul darah yg dinamakan hati..so, apa shj yg kt mkn akan jadi drh daging kita..then, zahirnye akan terlihat pada setiap perbuatan kita..so, think bout that..

No comments:

Blog Walking

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...