Monday, February 16, 2009

Boss always RigHt...

Before this, masa belajar Organizational Behaviour, ada gak belajar pasal working environment..masa tu everthing dlm kepala sume yang berkaitan teori je, exam oriented la katakan...tapi, bila dah lalui sendiri, barulah tau hakikat yang brlaku..huhu..nak buat macammana, kita ni org bawah je kan..klu kita xde prove yg betul2 boleh diterima akal, slagi tulah, susah nak prtahankan apa yg kita cakap tu...yelah, nak cakap pun dah terkulat-kulat, manalah bos nak percaya kita kan...baru keje almost 8 months, baby lagi..pe pun, sabar je lah ya..kita ni keje makan gaji, nak cari rezeki yg halal..lagi2 ekonomi xberapa stabil sekarang ni, nak cari keje lain kena pikir 10 kali..haha..kira jgn xkira...

Boss always right...hehe..susahkan dpt boss yg lupa apa yg pernh dia buat o ckp..then, diberikannya kita fully responsibility plak..apa2 yang berlaku lepas tu disalahkannya kita plak..sabar jelah....adalah ri2, ada 1pyment yang nak kena bayar, oleh sbb before this supplier tu ada negative balance, aku offset je lah dari invoice yg baru tu...nak dijadikan cerita, supplier2 ade 2 akaun yg berbeza, tapi, aku offset akaun yg sama jelah, then, aku pass invoice tu kat boss, tup2, dia pi offset balance yg negative tu u akaun yg satu lagi, huhu,..aku pun, mmg ingatkn ok je lah...yelah, sbb supplier yg sama,...nak cakap lebih pun, aku xtau sgt...lepas issue cheque, n nak wat paymt, supplie plak xnak trima cek tu, katanya, amaun tu kurang dr invoice, mmglah kurang klu ditolak balance yg negative2..haha...then, boss plak slahkan aku yg offset payment2, siap tanya lagi mcmmana aku buat...cmna nk jawab?? nasib baik aku dh cal supplier & dh tahu kenapa diorg xtrima cek tu...aku pun trgkanlah kat boss..then, dia siap remind aku lagi, don't do the same mistake next time...haha..salah aku kah? sabar jelah, yelah, nak ckp lebih pun, aku xde prove yg tunjukkn dia yg offset pymnt tu, yg 1st paymt plak mmg aku yg offset...so, dgn redhanya aku mengaku kesalahan...sbnarnya malas nak brtekak hal2 remeh ni..then, we issue another cheque...

and ni kes lain plak, isu gaji...a few month ago, boss aku ada pesan, suh aku letak 1amaun yg agak besar u sorg ni kat bhgn overtime dia msa posting, just to remind her dat the amount need to calculate back..then, tup2 tiba2 plak, dia ckp kat aku, nape letak amaun yg besar u sorg2, ingat manager ke pe? haha...klu xikut kepala otak aku yg rational time tu mmg aku nak gelak dah..tp, tulah, sian plak kat boss aku tu..aku pun explainlah, tapi, xckp plak dia yg suh a few month ago2,..aku just cakap rational aku letak amaun yg besar tu...fuhhh, susah gak dpt boss yg unpredictable & perfectionist macm ni...mau giler aku dibuatnya...tapi, pe pun, aku suka...aku puas hati, byk benda yg aku belajar dr dia...dia pun willing je nak ajar aku,..cuma tulah, kena tahan sikit dengan pe'el dia...xhairanlah staff kat ni high turnover...xtahan dgn dia...hehe...pada aku, pe pun, sabar je lah...

No comments:

Blog Walking

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...